Kapat
Arama yapmak için en az bir kelime giriniz.
Başa dön

Thierry Riera ile Radyoculuk ve Webradio Atölyelerine Dair Söyleşi

Fransız gazeteci ve webradyo eğitmeni Thierry Riera radyoculuk eğitimleri vermek için Sainte Pulchérie’ye davetliydi. Bir hafta boyunca, 9. sınıfların Fransızca dersleri kapsamında atölyeler verdi. Öğretmenler de bu radyo atölyelerine katıldı.

Thierry Riera 30 yıldır France Bleu Nîmes yerel radyosunda gazetecilik yapıyor. Beş sene önce Yabancı Dil olarak Fransızca öğretmenliği ve pedagojisi alanında yüksek lisans yaparak okul radyoculuğu eğitimleri vermeye başladı. Hala Radio France’ta yarı zamanlı gazeteciliğe devam edererek, dünyanın dört bir köşesinde, Fas’tan Etyopya’ya, İtalya’dan Kuzey Amerika’ya Fransız liselerinde atölyeler veriyor.

Webradyo ve radyo gazeteciliği tekniklerini öğrenen öğrenciler, kendi programlarını kaydettiler.

Thierry Riera ile okul radyoculuğu konusunda bir söyleşi yaptık.

Webradyo atölyelerinizi nasıl çalışıyorsunuz?
Radyoculuk yaparken bazen çalıştığınızın farkına varamazsınız. Fakat radyoda çok çalışılır! Hem yazmak, hem konuşmak, hem de duygulara hakim olmak gerekir. Benim için ilginç yanı, radyo tutkumu öğretmenler ve öğrencilerle paylaşmak, onlarla canlı yayın koşullarında çalışarak programlar kaydetmek. Ve tabii, radyo programına katılmak büyük bir keyiftir.

Webradyo eğitmeni olarak amacınız nedir?
Benim farkım, hem gazeteci olmam hem de pedagoji diplomam olması. Eğitmenlik formasyonu almış çok gazeteci yok ve radyoculuk yapan çok gazeteci de yok.
Üniversitede öğrenciyken, kampüs radyolarını dinlerdim. Ama hiç dinamik değildi, radyo için yazılmamıştı. Dinlenecek gibi değildi! Radyoculuk deneyimimi okul ve kampüslerde paylaşarak öğretmenlere ve yeni nesillere bilgilerimi aktarmak istiyorum.

Okul radyosu öğrencilere ne kazandırır?
Radyoculuk atölyesinde hem bir metin yazılır, hem hayal gücü harekete geçer, hem de özgüven kazanılır. Bu bireysel olduğu kadar kolektif bir çalışmadır. Radyonun bir de yurttaşlık boyutu var. Bu webradyo formasyonu genel olarak medya okuryazarlığını giriş niteliği taşıyor. Medyaları sorgulamayı ve yaparak öğrenmeyi sağlıyor.

Çalıştığınız farklı ülkelerde radyoculuk uygulamaları arasında farklar gözlemlediniz mi?
Radyo toplumun aynısıdır. Kültürel farklılıklar var : Alman radyosu çok ciddidir, İtalyan radyosu gösteriye dayanır, Brezilya’da radyo çok yüksek sesli ve çoşkundur, Fransa’da ise, belgeseller, skeçler, tematik programlar yapılır… Eğer radyonuz dinleyiciyle aynı frekansta değilse, başarısız olur. Müzik ağırlıklı radyoların da etkisiyle son dönemde, Fransız radyosunda konuşmalar hızlandı. On sene önce, temposu çok daha yavaştı.

Radyocu olmak için özel bir eğitim gerekir mi?
Radyoda çalışmak için üniversite eğitimleri var. İletişim fakültesinde okuduktan sonra uzmanlık yapılabilir. Fransa’da 1982’den itibaren, Mitterand döneminde radyolar ’özgürleşti’. Daha önce sadece RTL, Europe ve Radio Monte Carlo vardı yayında. Radyo her zaman televizyondan daha çok sansüre uğramıştır zira Giscard d’Estaing döneminde televizyon daha özgürdü. Bugün daha çok otosansür var. İstisnalar dışında, Franda’da özgürlük alanı son derece geniş.

Radyo deyince aklınıza gelen üç sözcük
1. Merak
2. Ötekiyle iletişim
3. Paylaşım

Sainte Pulchérie Lisesi, Thierry Riera’ya öğrenci ve öğretmenlerinin çok keyif aldığı bu atölyeler için içtenlikte teşekkür eder.

daha fazla+
X