Kapat
Arama yapmak için en az bir kelime giriniz.
Başa dön

Elise Fontenaille ile Yaratıcı Yazarlık Atölyeleri

Yaşamöyküsü ve özyaşamöyküsü türlerini Fransızca derslerinde işleyen 9. sınıf öğrencileri, iki senedir Elise Fontenaille’ın "Le Garçon qui volait des avions (Uçak çalan çocuk)" isimli romanını okuyorlar. Genç Türk okurlarıyla tanışması için yazarı okulumuza davet ettiğimizde, bizi coşkuyla karşılayan, gençlerle diyalog kurmayı ve İstanbul’u çok seven Elise Fontenaille lisemizin konuğu oldu.

Agnès Domergue ve Ingrid Thobois’nın ardından bu sene Elise Fontenaille 9. sınıf öğrencileriyle yazarlık deneyimlerini paylaştı.

Genel olarak öğrenciler, edebiyat eserlerinde kurgu ile gerçeği ayırt etmekte zorlanıyor. Ve teslim etmek gerekir ki çoğu zaman kurgu ve gerçeklik arasındaki sınırlar çok da net değil; örneğin yarı-kurgusal belgesellerde ve belgelere dayalı romanlarda okur şüpheye düşebilir. Elise Fontenaille’ın yazarlık deneyimi, hem tarihsel olgular, hem de gerçek haberlerden yola çıkarak ördüğü eserlerinde bu açıdan çok ilginç bir keşif.

Mart ayı boyunca, yazarın romanını okurken, öğrenciler kendisiyle karşılaşmaya da hazırlandılar. Internette yaptıkları araştırmalar ve e-posta yazışmaları yoluyla, yazarın farklı portrelerini son derece yaratıcı şekilde ürettiler. Öğrencilerimizin çalışmalarından örneklerin bazılarına buradan ulaşabilirsiniz.

26 Mart günü geldiğinde, Elise Fontenaille tüm 9. sınıf öğrencilerinin karşısındaydı. Lisemizdeki etkinliklere bir konferansla başlayan yazar, okurlarının sorularına sıcakkanlı ve samimi bir şekilde yanıt verdi. Ardından her sınıfta üçer ders saati boyunca “Öteki’ni yazmak” başlığı altında yazı atölyeleri yürüttü.

Atölye başlarken, her öğrenci bir arkadaşının üç farklı fotoğrafını ele aldı. Bu fotoğraflardan kendisine en çok ilham vereni seçerek, fotoğraftaki kişilerden birinin, fotoğrafçının ya da dışarıdan bakan bir kişinin ağzından bir metin kaleme aldı. Bu alıştırma hiç de göründüğü kadar kolay olmadı çünkü okul ortamında edebî yaratıcılık her zaman ortaya çıkmak için gerekli en uygun koşulları bulamayabilir. Elise Fontenaille birçok kez şunu yineledi: yazabilmek için mutlak bir sessizlik şarttır.

Atölyelerin neticesinde, 29 Mart günü, seçilen metinler tüm 9. sınıf öğrencileri ve öğretmenlerinin önünde gösteri salonunda seslendirildi.

Üretilen tüm metinlerin arasından bir seçki oluşturmak oldukça zordu, ama gerekliydi. Elise Fontenaille’ın da atölyelerinde sık sık söylediği gibi, “yazmak seçmektir”. Yazar ve seçici ekibi, metinleri değerlendirirken çok çeşitli türlerde, uzunlukta ve üslupta olmalarına özen gösterdi. Fantastik durumları anlatan metinlerin yanı sıra, geçmiş acı deneyimlere değinen metinler de seçkide yer aldı. Öğrenciler, klişelere mesafeli durarak yazma becerileriyle bizleri çok şaşırttı. Ardından, Elise Fontenaille öğrencilerle bu kez kitaplarını imzalayarak uzun uzun birlikte vakit geçirdi.

Elise Fontenaille’ın okulumuzu ziyareti 10. ve 11. sınıf öğrencilerinden oluşan Okuma Komitesi’yle buluşması ile noktalandı. Bu buluşmada, yazarın farklı kitaplarının okuma anahtarları ve yazarlık mesleği konuları tartışıldı.

Madame Fontenaille’ı medyateğimizin doğal ortamına çok iyi uyum sağlayarak, öğrencilerimize çağdaş Fransız edebiyatında alışıldık çizgilerin dışında duran bir yazarı yakından tanıma imkânı verdiği için çok teşekkür ederiz.

İşte, seçkimize giren ve gösteri salonunda seslendirilen öğrenci metinleri :

daha fazla+
X