Kapat
Arama yapmak için en az bir kelime giriniz.
Başa dön

Turuncu Sınıf: Grenoble’da Otoyönetim Gezisi

"Otoyönetim gezisi" nedir? Gezi konseptinin ve programının geziye katılan öğrenciler tarafından belirlenmesidir. Bu yıl, 9 ile 13 Mayıs tarihleri arasında öğrencilerimiz Fransa’nın Grenoble şehrine gittiler.

Öğrenciler nasıl organize oldular?
İki öğrenci üç ay süresince proje şefi oldu. Gezide yapılacak aktivitelerin ele alındığı öğrenci komiteleri oluşturdular ve düzenlenen toplantıların yönetimini üstlendiler. Araştırma ve karar alma faslının ardından yapılan seçimle gezinin programı belirlendi. Bütçenin yanı sıra paydaşlarla iletişim ve aktivitelerin lojistiği gibi konular da öğrencilerin sorumluluğundaydı.
Bu yılki proje şefleri:
11C sınıfı: Cem Gürbey ve Yekta Çetinkaya
11D sınıfı: Selin Öner ve Nayira Sirop

Öğrenciler tarafından seçilen aktiviteler:
Kültürel aktivite: Yekta, Selin İpek ve Madame Nimet ile Grenoble Sanat Müzesi’ne ziyaret.
Spor aktiviteleri: Ceren ile mağara bilimi, Gökberk ile rafting.
Fransız gastronomi aktivitesi: İlke ve Berk ile La Bastille panoramik restoranının keşfi.
Akşam etkinlikleri: Berk ile akşam oyunu, Marsel ile spor akşamı, Cem ve Yekta ile bowling, Selin Öner ile buz pateni.
Ayrıca düzenlenen Grenoble şehir gezisi sayesinde öğrencilerimiz burada yaşayan insanlarla tanışma ve fikir alışverişinde bulunma fırsatı yakaladılar.

Bilim dolu iki gün:
Öğrencilerimiz MINATEC/CIME (nano@school) ve l’ESRF (synchrotron@school) gibi iki önemli bilim kuruluşunun misafiri oldular. Uzmanlar tarafından yürütülen atölyelerde deneysel protokolün nasıl uygulandığını gözlemleyen öğrencilerimiz araştırmacıların izledikleri yöntemler hususunda farkındalıklarını arttırdılar.

Otoyönetim:
Bu tür projeler her konuda etkinlik ya da yüksek verimlilik aramaktan ziyade öğrencilerin grup gezileri ve bu gezilerin organizasyonu konusunda fikir üretmelerini sağlamak içindirler. Öğrencilerden beklenen; günlük hayata dair belli sorumlulukları yerine getirmeleridir: aktiviteleri tanıtmak, güvenlik talimatlarını vermek, tramvay gibi toplu taşıma araçlarını kullanmak, harita okuyabilmek, aktivitelerin yabancı animatörleri ile iletişimde olmak, grupta eksik olmamasına dikkat etmek, bir aktivite veya buluşmanın başlama ve bitiş saatlerine riayet etmek, bütçe yönetmek… Diğer yandan, beklenmeyen durumların ve sürprizlerin meydana gelmesi sıkça karşılaşılan bir durum. Bu noktada öğrenciler gündelik hayatın kesitleri içinde organize olmak, uyum sağlamak, karar alabilmek için bir araya gelerek fikir birliği yapmak durumunda kalırlar.

11 Mayıs Perşembe
İnatçı yağmurlu havanın Grenoble semalarından uzaklaşmaya niyeti yoktu. Spor aktivitemizin animatöründen bir mail almıştık: “Kötü hava koşulları nedeniyle kanyon geçişi etkinliği iptal edilmiştir. Bu karşılık, size daha uzun süreli bir aktivite olan mağaracılık sporunu öneriyorum. Fakat saatler konusunda tekrar konuşmamız gerekiyor…”
Tramvayın dip vagonunda, planlanmamış bir toplantı kendini gösterdi. Ne yapmalıydık? Aktivite sorumluları ve gezi şefleri hararetli bir konuşmaya dalmışlardı:
- İçlerinden biri: “Eğer önerisini kabul edersek akşamki aktivitemiz için geç kalacağız. Asla zamanında restoranda olamayız.”
- Diğeri ısrar etti: “Animatörü arayıp teklifini reddetmeliyiz. Bize ücreti iade etmeli.”
- Üçüncü bir kişi: “Hayır, hayır. Bence mağara sporunu yapalım ve restoranı iptal ederim. Hepsini yapmamız mümkün değil. Restorana İstanbul’da da gidebiliriz ama mağara sporunu yapamayız.”
- İlk konuşan tartışmaya son noktayı koyarcasına: İmkansız! Yemeği önceden ödedik.

Görevli öğrenciler açısından yapılması gereken belliydi: karar verip tüm sınıfı bir araya toplanmak, onları değişikliklerden haberdar etmek, görüşlerini almak, konuyu tekrar tartışmak ve tüm üyelerin kabul edeceği ortak bir karar hususunda anlaşmaya varabilmek için fikirleri tekrar gözden geçirmek… Bu bağlamda “otoyönetim” gezisi, öğrencilerde yurttaşlık bilinci ile sorumluluk duygusunu perçinler.

Proje şeflerinden biri olan öğrencimiz Cem bu süreçte edindiği tecrübeleri paylaşıyor:

“Öncelikle bu proje, 2. dönemin başından beri 11C ve 11D sınıfı öğrencileri tarafından yürütüldü. Her öğrenci projede sorumluluk alarak projeyi daha eğlenceli ve verimli bir hale getirdi. Ayrca bu geziye hazırlanırken otonom yaşama dair kesitler gördük. Belli bir bütçe içerisinde aktiviteleri ayarlamak, organizasyon şirketlerine mail yazmak ve telefon görüşmeleri yapmak gerekti. Bunları ayarlayanlar bizdik. Böylelikle derslerde yaptığımız alıştırmalar veya ödevlerin çok daha ötesine geçip, günlük yaşama dair tecrübeler elde ettiğimizi düşünüyorum. “Bir geziyi yönetebilme” şansını öğretmenlerimizin bize vermesinden dolayı onlara çok teşekkür ediyorum. “

daha fazla+
X