Kapat
Arama yapmak için en az bir kelime giriniz.
Başa dön

Turuncu Sınıf : Bilim Sınıfı

Okulumuz 11. sınıf fen bölümünden 40 öğrenci 9 ile 13 Mayıs tarihleri arasında Fransa’nın Grenoble şehrine seyahat ettiler. Aşağıda, Fransızca bilim atölyelerinin düzenlendiği iki gün boyunca öğrencilerimizin uyguladıkları deneylerden ve öğrendikleri yeni terimlerden yola çıkarak basit bir dille yazmaları istenilen özet niteliğindeki gezi izlenimlerini bulabilirsiniz.

Öğrencilerin otoyönetim uyguladığı bir gezisi olan Turuncu Sınıf, onların Fransızcalarını kullanmaları gereken durumlarda da otonom olmalarını hedefler. Bu bağlamda, öğrencilerimiz Fransız araştırmacılar ve öğretmenler tarafından düzenlenen ve iki gün boyunca yoğun bir tempoda devam eden atölyelere katıldılar.

Öğrencilerimiz nano@school ve CIME Nanotech projelerinin iş birliğiyle Avrupa’nın mikro ve nanoteknolojiler alanındaki ilk kampüsü olan MINATEC’i (micro and nanotechnology innovation campus) ziyaret ederek çeşitli atölyelere (fotovoltaik, nanodünya ve biyoteknoloji) katılma şansı yakaladılar. İkinci gün ise synchrotron@school programı kapsamında ışık dalgalarının incelendiği ESRF’ye (European Synchrotron) gittiler.

PCR (Biyoteknoloji)

“Microtec’teki biyoloji etkinliğinde biyoloji bilimini gerçek hayatta nasıl kullanabileceğimi, bakterilerin DNA’ları üzerinde yaptığımız çalışmadan anladık. Bu interaktif etkinlik benim biyolojiye bakış açımı değiştirdi. Ayrıca kullandığımız tekniğin suçluları yakalamak için kullanılan DNA testine benzer bir şey olması şaşırtıcıydı. Yaptığımız çalışma her yönüyle çok verimliydi. Kendimizi üniversitede gibi hissettik. Bizim için güzel bir deneyim oldu.”
Yusuf ARAZ

NanoDünya’da (NanoMonde) Keşif

“Nanomonde’un ilk gününde beklenmedik bir şekilde ilgimizi çeken iki tane deneyle karşılaştık. İlk deneyimizde 2 farklı mikroskopla CD/DVD/Blu-Ray ve plak (bonus) yapılarını inceledik. Mikroskopta (ATM/STM) bu disklerin yapısını incelerken nanometre cinsinde ya da daha fazla büyülterek disklere nasıl yükleme yapıldığını, ne kadar veri alabileceğini ve detaylı bir şekilde incelerken hafıza büyüklüğünün nasıl değiştiğini öğrendik. En çok dikkatimizi çeken kısım ise plakların her zaman daha net ses verdiği düşünülürdü fakat Monsieur Vincent Renard bize mikroskopla plakların incelenmiş halini gösterdiğinde hepimiz az buçuk nedenini anlamıştık. Çünkü yapısı daha düzensizdi.
İkinci deneyimizde ise birden çok şey yaptık. İlk olarak mikroskoplu kamera kullanarak para veya başka çeşit malzemeleri inceledik. Daha sonra bilgisayarla bağlantısı bulunan bir telefonu titretmeden sallayıp elimize geçen veriyi bilgisayarda inceledik.”
Gökberk ÖĞRETMENOĞLU

Synchrotron@school

“Gezinin ikinci günü: ESRF’yi (The European Synchrotron) gezme ve kendimizi bir bilim adamı gibi hissetme zamanı. Isère ve Drac nehirleri arasında kalan halka biçimindeki bu devasa yapıda elektronlar döndürülerek X-ray ışınları elde ediliyor. Prensip basit; bir elektron her yön değiştirişinde enerji açığa çıkarıyor ve doğru hızda dönerse açığa çıkan bu enerji X-ray ışınları halinde oluyor. Elektronlar “booster synchrotron” adı verilen 300 metre uzunluğundaki halka biçimli bir ön hızlandırıcıda gereken hıza getiriliyor ve çevresi 844 m uzunluğundaki “Storage Ring”de dönmeye devam ediyorlar. Bu “Storage Ring”de dönüş yaparken çeşitli mıknatısların uyguladığı kuvvetle yön değiştirmek zorunda kalıyorlar ve ortaya X-ray ışınları çıkıyor. Bu ışınlar her biri farklı bir tür araştırma için tasarlanmış “Beamline” adlı odalara yönlendiriliyor. İşte bu ışınları bilim adamları mikroskop gibi kullanıp madde örnekleri üzerinde deneyler ve araştırmalar yapıyorlar. Burada çekeceğiniz bir film, hastanede çektirdiğiniz bir filmden 1000 kat daha net! Bunları öğrendikten hemen
sonra kendimizi bir araştırmacı yerine koyduk ve gruplara ayrıldık. Her grup farklı bir problematikten yola çıkarak çeşitli deneyler yaptı ve sonuçları not etti. Deneyler bittikten sonra çok merak ettiğimiz Synchrotron’da bir gezi yaptık ve öğle yemeğinden sonra deneylerimizden aldığımız sonuçlar doğrultusunda birer rapor yazıp sunum hazırladık. Keşfettiğimiz yeni bilgileri arkadaşlarımızla paylaştık bunlar hakkında tartışmış olduk. Bu yorucu ama bir o kadar da bilgilendirici günün ardından Grenoble’un merkezinde biraz zaman geçirip konakladığımız yere geri döndük.”
Nayira SIROP

Turuncu Sınıf’ın 2016 gezisi hakkında daha fazla bilgi için buraya tıklayın.

daha fazla+
X